Wednesday, November 13, 2013

A szerelmi háromszögek - ...és egyéb katasztrófák 1#

A rovatról 

Igen, jól gondoljátok az ...és egyéb katasztrófák 1# címrészlet alapján, ebben a rovatban azokról a témákról/megoldásokról próbálom kifejteni a cenzúrázatlan véleményem, amelyekről nem szeretek a könyvekben olvasni, vagy filmsorozatokban látni. Vagyis teljesen szubjektív, amit írok, elfogadom, hogy ha valakinek más a véleménye az adott témáról, de attól még az enyém változatlanul ugyanaz marad. 
Mielőtt azt hinnétek, hogy a saját igazamat szeretném másra erőltetni, leszögezném, hogy én csak élek a lehetőséggel, hogy van egy blogom, ahova azt írok, amit akarok és arról amiről akarok. 

A szerelmi háromszögek és én 

Nem magával a szerelmi háromszöggel van bajom, hanem azzal, amikor rosszul és túlzottan használják fel. 
Szerintem egy író, akkor tudja csak igazán elrontani az olvasás élményét, ha a történetet ezzel a baromi nagy klisével próbálja felturbózni és eltúlozni. Mert szerintem csak azt hiszi, hogy a történet javára válik egy ilyen húzás. Most komolyan ...ha erre vágynék, akkor bekapcsolnám a tv-t és valami irtó habos és nyálas szappanoperát bámulnék. Esküszöm, hogy abban a korszakomban, amikor az ilyen sorozatokat néztem (szégyellem, de bevallom, hogy volt ilyen is) több agysejtem halt el, mint amikor bulizni jártam és inni. 

A szerelmi háromszög több változatával találkoztam már, mióta a romantikus könyvek tengerében próbálok evickélni, de szerencsére nagyon színes a felhozatal, arról már nem is beszélve, hogy műfajon belüli is fel lehet őket osztani, így elég könnyen ki tudom kerülni az ilyen jellegű könyveket. És akkor van ez a bizonyos baromi nagy DE. De van, hogy egy történet ennek ellenére is érdekel, viszont annyira irtózom az ilyen jellegű megoldásoktól, hogy nehezen veszem rá magam az olvasásra. 

Akkor beszéljük a miértekről 

Megjegyzés: Hogy könnyebben tudjak példákat mondani, egy lány és két fiú esetét használom fel a magyarázatokhoz. 


Amivel a frászt hozzák rám:
- Túlzásokba esnek a felhasználásával. Itt két lehetőség közül választanak általában: 
   1.) A szerelmi háromszög túl szoros, és ilyenkor a lány, aki ugye két fiúba szerelmes (halálosan), nem tudja eldönteni, hogy melyik fiút válassza. Amitől általában besokallok az a következő: 
 a.) Állandóan picsog és sajnáltatja magát, mert ő milyen szerencsétlen, amiért döntésképtelen. (Ahelyett, hogy mind a kettőt választaná egyszerre.) 
 b.) Harc alakul ki a két hím között, amitől a könyv inkább hasonlít kakasviadalra, mint romantikus történetre. A csaj, pedig ahelyett, hogy élvezné a rá irányuló figyelmet, inkább tiszta ideg, és továbbra is csak siránkozik. 
 c.) A legrosszabb esetben pedig cserélgeti őket. Ha a Pasi Egyes valami rosszat mond, akkor átpártol a Pasi Ketteshez és fordítva. 
2.) A szerelmi háromszög átalakul sokszöggé. Itt bizony végtelen számú lehetőség közül lehet választani, de a leggyakoribb: 
- Adott egy nagy baráti társaság, ahol mindenki szeret mindenkit és cserélgetik egymást, de persze a barátság továbbra is fent marad, mert ugye ez természetesnek és mindennapi jelenségnek van feltüntetve. 
- Amikor van Lány Egyes és Fiú Egyes, meg Lány Kettes és Fiú Kettes, csak épp a sorrend felborul, mert az egyes a ketteshez vonzódik, miközben az egyessel jár. (Tudom, tudom, ebben majdnem én is belezavarodtam, hát még akkor milyen lehet ilyen történetről hallani)
 3.) A szerelmi háromszög ugyan nem létezik, de ott van egy felesleges harmadik, aki csak egy idegesítő tényező, amit általában még el is tűrök, ha nincs eltúlozva: 
 a.) Ez általában úgy jelenik meg, hogy van ugye a Lány és a Pasi Egyes, akik szeretik egymást, meg élnek-halnak egymásért, de képbe jön a Pasi Kettes, aki szintén szerelmes (valamelyikükbe) és állandó ostrom alatt tartja, az amúgy szoros szerelmi kapcsolatot. 
 b.) Szintén van egy "erős" kapcsolat, amibe beleavatkozik egy harmadik fél. A legidegesítőbb helyzet alakul ki általában. A csaj nem veszi észre, hogy a Pasi Kettes szerelmes belé, és a Lány emiatt továbbra is téves jeleket küld felé. Míg a Pasi Egyes, aki ugye a barát, tud a harmadik fél érzelmeiről és ezért féltékeny Oscar díjat érdemlő jelenetek tucatjaival próbálja felhívni magára a figyelmet. 

Amivel általában problémám van: 
- Az író túlbonyolítja az érzelmeket és az olvasó/néző már nem tudja felmérni pontosan, hogy melyik érzés az igazi és a helyes. 
- Túl sokáig hagyják a sokszög jelenlétét a történetben. 
- Játszanak a szereplőkkel, ide-oda rángatják őket. 

Folytatása következik november 25-én...
Miért?
Kicsit hosszabb lett a bejegyzés, mint terveztem, így felosztom 2-3 részre. 
Várható? 
Ismert könyvekben és filmsorozatokban található szerelmi háromszögeket fogok kielemezni. Ahol példákkal mutatom be, hogy melyik az a megoldás, amit szeretek, és melyik az amitől a falra mászom. 

No comments:

Post a Comment