Isaac Marion: Eleven testek (Warm Bodies)

, by Kristina

A könyv magyar fülszövege:
Isaac Marion megírta a legváratlanabb romantikus történetet. Sose gondoltam, hogy ilyen szenvedélyesen érdekel majd egy zombi." – Stephenie Meyer, A Twilight-saga szerzője
R egy fiatal férfi. Éppen egzisztenciális válságban van – ő egy zombi. Keresztülverekszi magát a háborúban megsemmisült, összeomlott Amerikán, és az eszüket vesztett, éhes társai között mégis valami többre vágyik, mint vér és agyvelő. A többiekkel ellentétben ő tud beszélni – néhány felmordult szótagot ugyan, de a belső élete csupa mélység, csupa csoda és vágy. Nincsenek emlékei, nincsen személyisége, nincs pulzusa sem, de vannak álmai.
Ijesztő, vicces, és meglepően szívbemarkoló. Az Eleven testek arról szól, milyen élni, hogy milyen meghalni, és arról, hogy milyen az elmosódott határ a kettő között.

Február közepén elhatároztam, hogy olyan könyveket fogok beszerezni szerbül, amelyek még magyarul nem jelentek meg, vagy majd csak később fognak. Így esett a választásom az Eleven testekre (Warm Bodies) és másokra. 

A könyv történetéről pár szó:
   Egy zombiról szól, aki változáson megy keresztül. Egy élő elme, amely egy halott és rothadó testbe van zárva. Csak találgatni tud, hogy ki lehetett előző életében. Öltönyt és piros nyakkendőt hord (ez a filmben nem így van, mint az a kép is bizonyítja), így valószínű, hogy irodában dolgozott valamikor, de emlékei nincsenek.
R
   R egy fura zombi, M pedig az ő szexmániás zombi haverja. Egy reptér az otthonuk, R-nek még egy saját Boing 747-ese is van, na meg egy igazán remek kis autója. 
Vadászni mennek amikor éhesek, friss húst, agyvelőt, ez náluk ösztönös reakció... 
   Majd R Julie-ra talál, akit valamilyen furcsa módon nem megenni, hanem védelmezni akar. Elviszi "haza", zombinak tanítja, közben a megölt barátja (Perry) emlékeiből táplálkozik. Így akarja megismerni a lányt, hiszen a halott Perry agyát megéve, az emlékeit is megkapja a lányról. Jobb, mint ha a csajjal beszélgetne, hát nem??? 
   Tehát, amikor agyat esznek, akkor emlékeket kapnak az áldozatuk életéből, de valamilyen oknál fogva, ez az alkalom most más lesz R halotti életében, és itt kezdődnek igazán a bonyodalmak...
   Az emberek társadalmát a káosz, a zsúfoltság uralja.

Ha engem kérdeztek, ez egy olyan könyv, amit vagy szeretsz, vagy nem. 
Ki lehet figurázni az egész könyvet, mint az Alkonyatot is. Én ezt nem szeretném, mert nem vagyok ilyen elvetemült, csak hiányzott az a kis szikra, amitől most áradoznom kellene a könyvről, így hát mondok pár dolgot, amire felfigyeltem...

* Egy disztópia, fantasy keverék, néha egy kis fekete humor, és sok váratlan helyzet, ami plusz pontot érdemel.
* A történet személy szerint nekem nem tetszett, untatott, kicsit sem varázsolt el, sőt nagyon nehezen fejeztem be, amihez még társul, hogy egyik karaktert sem kedveltem meg igazán. Ehhez talán legközelebb a halott Parry ifjú kori énje állt legközelebb...
* Viszont voltak a szerzőnek olyan gondolatai, amelyek kifejezetten tetszettek, ez az egyik dolog, ami miatt nem értékeltem le jobban. Olyan dolgokról mesél, amikre oda kell majd egyszer figyelni, egy olyan jövőbeli világról, amely eljöhet. 
* Van értelme tovább élni? Ezt a kérdést boncolgatják végig, csak más más szempontokból. Néha elég depressziós volt a hangulat, de azért értékeltem a gondolatokat, amelyek összeszedettek voltak és eléggé reálisak könyv világához.
* Amikor az utolsó mondatokat olvastam az jutott eszembe, hogy ez egy zombis Csipkerózsika történet.

  Persze a vége folytatást kíván és el is fogom olvasni, mert érdekel mit hoz majd ki belőle az író, de hát sajnálom, ez van. Én egy zombi szerelmet, szenvedést nem tudok hihetően átélni. Talán az igazi problémám az, hogy nem szeretem a zombikat, sajnos ez után sem fogom, de attól még a folytatás érdekel, mert lesz második rész is, valamikor 2014-ben. :)

Julie
Julie egy olyan karakter, akiről egészen végig nem tudtam eldönteni, hogy akkor most kicsit kedveljem, vagy még annyira se. Nem tudtam megérteni, de talán a jövő ezt a dilemmám is megoldja majd.

Hogy miért nem tudtam magam átadni a könyv élményeinek?
Több lehetőség is létezik, az első, mert nem tudtam az elején felfogni, hogy egy zombi hogy lehet szexi, vagy vicces, vagy egyszerűen csak hogyan tud kommunikálni, hogyan lehetnek ennyire szervezettek, ha nem gondolkodnak. 
  Persze vannak dolgok, amiket az író nagyon szépen megoldott, és főleg nagyon érthetően elmagyarázott a zombisággal kapcsolatban, DE akkor is maradt rengeteg megválaszolatlan kérdésem, így hát várjuk együtt 2014-et.

A film?
A film semmi extra, nem jöttek át azokat a gondolatok, amelyek miatt jobban tetszett a könyv. 
  Egy zombis komédia, és csak idegesített, hogy nem ugyan az minden. A karakterek elég bénán vannak formálva, hiszen itt csak nyáladzós, döcögős bénák, míg a könyvben valamivel több "élet" és értelem szorult a zombikba. Ebben az esetben Nora karakterét kedveltem meg leginkább (Julie barátnője). 
  Nem tetszett továbbá a filmben, hogy a zombik csoportjait eléggé leegyszerűsíti, holott a könyvben megvan a hierarchia is közöttük, sőt eléggé szervezett lényeknek tűntek. 

Egy utolsó gondolat:
 A sorok között olvasni nem ugyan az, mint a filmkockák között - állítom Én.

Értékelésem: 

Karakterek: 5/2.5
Történet:5/3
Hangulat:5/3.5
Világfelépítés: 5/4

Magyarul kiadja: Libri
Kiadás: 2013. 
Eredeti cím: Warm Bodies

0 comments: