A blogolás sötét bugyrai (2.) - Hogyan legyél sikeres

, by Kristina

December 10-én írtam egy hasonló bejegyzést, akkor leginkább azt boncolgattam, hogy én miért kezdtem el írni, miért írok könyvekről, mit gondolok az egész blogolás dologról.

Most arról írok, hogy én miért szerettem régebben könyves blogokat olvasni, valamint arról, hogy mi az ami szerintem olvasottabbá tesz egy blogot.

Blog olvasás

A blog alakulása előtt is már megvoltak azok a bizonyos oldalak, ahova rendszeresen visszajártam, de bevallom akkor még sokkal többet használtam a Google keresőt is. Ha egy bizonyos könyv tetszett, akkor érdekelt, hogy mások hogyan vélekednek a szerző többi művéről, vagy hogy mely hasonló könyvekre/írókra/sorozatokra érdemes még odafigyelni. Fontos volt, hogy az oldal írójának megegyezzen az ízlése, véleménye az enyémmel, mert akkor tudtam a legbiztosabban, hogy miket érdemes végül beszerezni.

A múltnak és a jelennek az én esetemben már semmi köze egymáshoz. Az utóbbi hónapokban lényegesen megcsappant azon blogok száma amelyekre vissza is járok, miközben napról napra újabb s újabb blogok jönnek létre, de sajnos a minőség és a mennyiség között már óriási lett a különbség. 

Ha egy könyv felkelti az érdeklődésem és tudom, hogy majd egyszer írni szeretnék róla, akkor arról nem olvasgatom a véleményeket, az egyik ok, hogy elkerüljem a poéngyilkos bejegyzéseket, a második, pedig, hogy ne legyen hatással senki szóhasználata, véleménye majd az én írásomra.

Rólam tudni kell, hogy rettenetesen utálom magam visszaolvasni, de pár hete rászántam az időt, és elkezdtem újraolvasni az első bejegyzéseimet. Szörnyű volt, olyan arcot vágtam legtöbbször mint aki beleharapott a világ legsavanyúbb citromjába. Persze ebből is látszik, hogy lényegesen sokat fejlődtem a kezdetekhez képest, kialakítottam egy saját rendszert, ami alapján véleményezek, sőt idővel egyre magabiztosabb is lettem. Tudom milyen újoncnak lenni, próbálkozni, de ugyan akkor azt is tudom, hogy idővel vagy egyedivé válik valaki, vagy eltűnik a süllyesztőben. 

Mitől lehet valaki sikeres?

A következő pontokat úgy állítottam össze, hogy próbáltam az olvasóként gondolkodni. Szerintetek hagytam ki valami fontosat?

1. Szeresd, amit csinálsz. 
Ha valami "muszáj" lesz, vagy nyűggé válik, akkor elveszíted a lelkesedést, azzal együtt pedig a dolog értelmét is. A blogolás, ha hobbi, akkor olyan kell, hogy legyen amit téged szórakoztat elsősorban, és nem az olvasóidat. 
Saját példa: Ha egy könyv érzelmileg hat rám, akkor az értékelés írás közben próbálom feldolgozni az élményt, vagy a legtöbb esetben megérteni a történet jelentését, mondanivalóját. Így elsősorban magamnak teszek szívességet azzal, hogy írok. 

2. Ne legyél erőszakos.
Ne az legyen a célod, hogy meggyőzz másokat is a saját igazadról. Sokan itt tévednek a legtöbbet! Ne nézd hülyének azt, aki imádja azt a könyvet, amit te a sárga földig aláztál! Fogadd el, hogy nem vagyunk egyformák.
Példa: Ha valamit imádok, akkor szinte az utolsó mondat elolvasása után már bőszen ütögetem a billentyűzetet, hogy minél hamarabb leírjam ezt másoknak is. Ha egy könyv tetszik, akkor annak megvannak az okai, hogy ÉN miért lettem a rajongója és ezeket próbálom minél érthetőbben kiadni magamból. De mindez nem jelenti azt, hogy mások szájába akarom rágni a saját véleményemet, egyszerűen csak így próbálom felkelteni mások érdeklődését is a mű iránt.
Egy megjegyzés: ha valami nem tetszik, akkor ne figurázd ki, egyszerűen csak írd le az okokat, hogy mások el tudják dönteni mindaz mekkora jelentőséggel bír ahhoz, hogy a megvétele pénzkidobás-e, vagy sem. Komolyan, ha valaki kedvencét pocskolod, azzal nagyon könnyen megsérthetsz valakit.   

3. Kinézet és átláthatóság.
Fontos az is, hogy amit egyszer leírtál, azt később is könnyen megtalálják. Címkék, menük, listák... rengeteg mód van arra, hogy hogyan csoportosítsd a bejegyzéseidet.
A kinézet fontos! Ez is olyan, mint a borítóknál, először biztosan azon a könyvön akad meg a szemed, amelynek szép a kinézete.

4. Egyediség
Ne akarj másokat ismételni/utánozni. Azzal csak te is a tömeg létszámát növeled. 
Lehet az stílus, szemléletmód, de legyen meg az a bizonyos plusz, amitől ha a blogodra tévednek, akkor ott is akarjanak maradni.

5. Találd meg a közös az egyensúlyt/a közös hangot az olvasókkal
Na igen... Csak közben ne felejtsd el hogyan maradj önmagad. Ne add le a lelked az ördögnek, nem éri meg.
Pár személyes tapasztalat: Voltak könyvek, amiket leginkább azért olvastam el, mert gondoltam, hogy az olvasókat érdekelné. Nagyobbat nem is hibázhattam volna, mert ettől az egész olvasás élménye eleve kudarcra volt ítélve. Hiszen, ha valami nem érdekel, akkor abban hol a szórakozás, kikapcsolódás? Arról hogyan tudsz őszintén, lelkesedéssel írni? Elveszik az olvasás varázsa és az írás értelme is.
Folyt. köv...

0 comments: